Gminy naruszają zasady konkurencji monopolistycznej. Przejawia się to m.in. w wywozie odpadów, odprowadzaniu ścieków, dostawie wody, a nawet w usługach pogrzebowych - poinformował w Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
UOKiK podał, że gminy występują w podwójnej roli: z jednej strony same lub poprzez podmioty zależne świadczą usługi, z drugiej ograniczają dostęp do rynku, lokalnym spółkom lub narzucają im uciążliwe warunki prowadzenia działalności gospodarczej.
“Kilkadziesiąt postępowań wyjaśniających, ponad dwadzieścia antymonopolowych i blisko dwadzieścia wydanych decyzji to wynik działań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjętych w 2008 r. w sprawie przedsiębiorców naruszających prawo antymonopolowe na rynkach lokalnych” - napisano w komunikacie przesłanym PAP.
Jak wskazano w komunikacie “dotychczasowe doświadczenia i praktyka Urzędu wskazują, że usługi komunalne, między innymi: przewozowe, dostawy wody, odprowadzania ścieków, składowania odpadów czy pogrzebowe, zdominowane są przez spółki publiczne, a prywatne przedsiębiorstwa są często dyskryminowane”.
Według Urzędu, przejawem nadużywania przez gminy swojej silnej pozycji rynkowej jest uzależnianie zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych - będących własnością samorządu od uiszczenia na jego rzecz nieprzewidzianej przepisami prawa jednorazowej opłaty.
UOKiK poinformował, że za wykorzystywanie przez gminę swojej silnej pozycji rynkowej w przyłączenie nieruchomości do lokalnej sieci wodociągowej 15 tys. zł kary nałożono na gminę Jastków. Gmina Miasto Zielona Góra została ukarana kwotą 95 tys. zł za praktykę monopolistyczną w kwestii wywozu odpadów.
W zakresie przewozu osób również dochodzi do praktyk naruszających zasady konkurencyjności. UOKiK wskazał, że gminy, wykorzystując swoją silną pozycję, odmawiają innym podmiotom prawa do korzystania z przystanków autobusowych, uprzywilejowując własne spółki komunalne. UOKiK bada, czy m.in. Gmina Świebodzice i Jelenia Góra nie stosowały tego typu praktyk.
Jak politycznie poprawne prawo paraliżuje szwedzkie szkolnictwo wyższe. 12 komentarzy
Za zmianę żarówek w ratuszu odpowiedzialnych jest 18 pracowników! 16 komentarzy
Każdy pracodawca musi wyznaczyć pracownika odpowiedzialnego za ochronę przeciwpożarową! 32 komentarzy
Declan Ganley zachęcony irlandzkim sukcesem zapowiedział stworzenie międzynarodowej listy w wyborach do PE. 23 komentarzy
Postęp w anglikańskim kościele. Pastor ukrywa krzyż. 21 komentarzy
Tusk przestanie mówić o “drugiej Irlandii”. Dla odmiany PIS “zamierzy się z kryzysem gospodarczym”. 27 komentarzy
6 Września 2008 o 17:03
Co za nonsens — jak mozna ukarac gmine? Przeciez to kara dla mieszkancow, nie istnieja tak naprawde takie twory jak “panstwo”, “gmina”, “powiat” w sensie bytu urzedowego. Jesli ktos chce nakladac kary, to na _urzednikow_, a nie na urzedy.
W koncu wiazace decyzje wydawaly nie jakies metafizyczne urzedy, ale calkiem realni urzednicy — znani z imienia i nazwiska.
6 Września 2008 o 18:14
ajwaj ajwaj
6 Września 2008 o 19:44
Moja teoria na temat sobalskiego żydopopierdoleńca pachciarza ojsrasza:
Jego ojciec na pewno był lekarzem, nakazywał synowi czytać książki wielkich czerwonych mędrców. Matka natomiast (na 99%) była urzędniczką (na nowoczesny polski: biurwą). Całe życie wpajała mu jacy to urzędnicy są ważni. Pominę już księży/rabinów i nauczycieli pedofili (co tłumaczyłoby antyklerykalizm/antykatolicyzm i fascynacje lgbt). Dzięki takiemu magicznemu otoczeniu powstała ta pokraczna istota, sługa michnika.
Więc teraz to d***kratycznym sposobem (żeby nie mógł zaprzeczyć) głosujcie czy mam rację. Możecie również dodawać swoje swoje spostrzeżenia. Zasada tylko jedna 1 głos na jedna osobę (nie nicka). W końcu nie jesteśmy bydlakami tak jak PO i SLD, nie musimy oszukiwać zmieniając wynik na odwrotny w sondzie internetowej i nie głosujemy na dwie ręce.
6 Września 2008 o 19:59
@Bastek,
Nudzi Ci sie az tak? Takie wypowiedzi sa rownie zalosne, co wiadomego trolla. Nie mowiac juz o obsesji, ale akurat to ostatnie, to Twoja prywatna sprawa, natomiast kultura wypowiedzi juz nie. Chcesz sie wyzyc, przejdz na onet.
6 Września 2008 o 20:15
Tak, ale to chyba “panstwo” (w postaci roznych przepisow) naklada na gminy (albo inne podmioty administracji panstwowej/samorzadowej/lokalnej) roznego rodzaju obowiazki (wywoz smieci, odprowadzanie i oczyszczanie sciekow itp.) wiec gminy sie wywiazuja. A ze opcja miec monopol jest dla gmin (czytaj- kieszeni “Panow” urzednikow) lepsza, wiec skoro czlowiek jest tylko czlowiekiem i ma swoje slabosci efekt tego wywiazywania sie z przepisow jest jasny do przewidzenia.
6 Września 2008 o 21:36
“Kilkadziesiąt postępowań wyjaśniających, ponad dwadzieścia antymonopolowych i blisko dwadzieścia wydanych decyzji to wynik działań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjętych w 2008 r. w sprawie przedsiębiorców naruszających prawo antymonopolowe na rynkach lokalnych”
I tu powinno zobaczyć mikkolubstwo durnowate, jak potrzebne są urzędy - w tym przypadku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
I tu powinno zobaczyć mikkolubstwo durnowate, jak sensowne są działania Unii Europejskiej, która wymusza na państwach członkowskich powstanie takich urzędów, które chronią wolny rynek i zapobiegają monopolom.
Lecz że durne sekciarskie mikkolubstwo zostało nakręcone jak pajacyk na sprężynkę przez ruskich płatnych lobbystów, zawodowo plujących na Unie Europejską - to nie zobaczy. Trudno oczekiwać od głupca mądrości.
6 Września 2008 o 21:52
@Pachciarz Mike z Mogielnicy:
Mam pytanie z innej beczki. Kupuje Pan Gazetę Prawną? Jak tak, to nie bede musiała przytaczac tekstu, chciałam pogadac o 2 art dot byłej służy zdrowia.
6 Września 2008 o 22:02
Pachciarz zapewne przypadkowo nie napisał,że przy żłobie są spółki publiczne,a prywatne przedsiębiorstwa są dyskryminowane.Za to z wrodzoną “kulturą” pisze o durnych mikkolubach,którzy są właśnie przeciwni spółkom publicznym.No ale co wtedy robiłby UOKiK.Przecież byłby zbędny.Na coś takiego Pachciarz i inne filuty nie dają publicznego zezwolenia.Lepiej przecież marnować nasze pieniądze.Pamiętajcie raz na zawsze du.. mikk..SPÓŁKI PUBLICZNE TO WOLNY RYNEK!!!Gaciarzowi z Mogielnicy Nobla z ekonomii.
6 Września 2008 o 23:08
@xyz:
“Pachciarz zapewne przypadkowo nie napisał,że przy żłobie są spółki publiczne,a prywatne przedsiębiorstwa są dyskryminowane.Za to z wrodzoną “kulturą” pisze o durnych mikkolubach,którzy są właśnie przeciwni spółkom publicznym.No ale co wtedy robiłby UOKiK.Przecież byłby zbędny”
Oczywiście bredzisz, jak to mikkolub.
UOKiK zajmuje się nie tylko praktykami monopolistycznymi przesiębiorstw publicznych, Również przeciwdziała powstawaniu monopoli prywatnych.
7 Września 2008 o 07:12
Bo kiedy rozum śpi, budzę się ja - Pachciarz Mike z Mogielnicy! No bo jestem głupi, nie wiedziałeś?!
7 Września 2008 o 08:29
@Anna O.:
“Kupuje Pan Gazetę Prawną?”
Nie.
7 Września 2008 o 18:21
Znam to ze swojego podwórka. W moim mieście trwa modernizacja międzymiastowej linii tramwajowej i w związku z tym, cofnięto koncesję prywatnej firmie transportowej, która autobusami woziła ludzi na tej samej trasie. W końcu konkurencję trzeba wyciąć, żeby inwestycja się zwróciła. W tej sytuacji nikogo chyba nie dziwi, że przejazd tramwajem to koszt 3 zł. 40 gr. a autobusem 2 zł.
7 Września 2008 o 20:26
@Przemek R.:
W moim mieście trwa modernizacja międzymiastowej linii tramwajowej i w związku z tym, cofnięto koncesję prywatnej firmie transportowej, która autobusami woziła ludzi na tej samej trasie. W końcu konkurencję trzeba wyciąć, żeby inwestycja się zwróciła. W tej sytuacji nikogo chyba nie dziwi, że przejazd tramwajem to koszt 3 zł. 40 gr. a autobusem 2 zł.”
Nie dziwi, mikkolubie - tylko ty nie wiesz, czemu ten prywatny autobus był tańszy. Czy właściciel autobusu budował za własne pieniądze drogę tak samo, jak tory tramwajowe budował właściciel tramwaju? Czy ją konserwował na swój koszt?
7 Września 2008 o 21:33
Przecież drogi i tory tramwajowe[budowa i konserwacja] są utrzymywane z pieniędzy publicznych,a więc również przez właściciela prywatnego autobusu.No ale po co ja to tłumaczę i tak to nic nie da.Zacznijmy Pachciarzu od początku:a,b,c.Na dzisiaj wystarczy,bo Ci się mózg zagrzeje.Za tydzień trzy dalsze litery.
7 Września 2008 o 23:28
@Pachciarz Mike z Mogielnicy:
A co mnie komunolubie obchodzi koszt budowy i konserwacji torowiska. Jeśli jest tak wysoki, że cena przejazdu tramwajem jest tak wysoka, to trzeba zlikwidować torowiska i tramwaje, bo poruszanie się po nich jest nieekonomiczne i przesiąść się na autobusy. A co do drogi to oczywiście, że właściciel firmy zapłacił za drogę, którą jeździ w podatkach jakie płaci chociażby na stacji benzynowej. Myślę, że nawet zapłacił wielokrotność tego, co zapłaciłby w normalnym ustroju a mimo to jest tańszy od państwowej komunikacji.
Według mało bystrego osobnika z Mogielnicy, zamiast autobusem, to powinniśmy pewnie latać odrzutowcem, i niech nikogo nie dziwią drogie bilety, w końcu obsługa lotniskowa i paliwo do samolotu kosztuje.
Oburzenie powinien budzić w ogóle fakt istnienia czegoś takiego jak koncesja na prowadzenie firmy transportowej. W końcu autobusy i tak muszą przechodzić badania techniczne a kierowca dostał potwierdzenie faktu, że umie prowadzić autobus, gdy odebrał prawo jazdy. Więc za co się płaci kupując koncesję? Oczywiście za nic, to tylko faszystowska metoda kontrolowania rynku.
8 Września 2008 o 04:05
“Więc za co się płaci kupując koncesję?”
Trzeba bylo obejrzec film “Goodfellas”. Rzad jest jak mafia- kazdy dostaje swoja dzialke. Rzed dostaje podatki i oplaty za “koncesje” lub “licencje”, urzednik dostaje “koperte” za “przychylnosc” w przyznawaniu koncesji/licencji, a osoba ktora otrzymala “koncesje” dostaje wiekszy udzial w rynku niz przy wolnej konkurencji, gdyz jak mowi staropolskie przyslowie- “kto nie smaruje ten nie jedzie”. Proste. Czekam tylko jak ktos wpadnie na pomysl wprowadzenia “licencji na udzielanie koncesji”…
8 Września 2008 o 07:49
“# Pachciarz Mike z Mogielnicy:
6 Września 2008 o 21:36
I tu powinno zobaczyć mikkolubstwo durnowate, jak sensowne są działania Unii Europejskiej, która wymusza na państwach członkowskich powstanie takich urzędów, które chronią wolny rynek i zapobiegają monopolom.”
hahahahahaha
8 Września 2008 o 08:46
Pachciarz Mike z Mogielnicy: UOKiK zajmuje się nie tylko praktykami monopolistycznymi przesiębiorstw publicznych, Również przeciwdziała powstawaniu monopoli prywatnych.
===
I na potwierdzenie swoich słów przytoczysz poniżej kilka przykładów takich postępowań UOKiK.
8 Września 2008 o 16:10
Derrmot.Pachciarz nie przytoczy bo musiłby zmyślać.Chociaż właściwie cały czas to robi.
10 Września 2008 o 09:27
Przepraszam, dawno nie jeździłem autobusem ani tramwajem. Koszt przejazdu komunikacją publiczną to nie 3 zł 40 gr. tylko 4 zł 20 gr.