Czy to jeszcze papież? Franciszek skrytykował poprzedników na Tronie Piotrowym za dopuszczanie kary śmierci. „Ignorowali prymat miłosierdzia nad sprawiedliwością”

Papież Franciszek/fot. PAP/EPA
Papież Franciszek/fot. PAP/EPA

Franciszek powiedział, że papieże „w minionych wiekach” zignorowali „prymat miłosierdzia nad sprawiedliwością” w kwestii kary śmierci. Tłumaczył się w ten sposób ze zmiany, której dokonał w treści Katechizmu Kościoła Katolickiego dotyczącej kary śmierci, którą nazwał „nieludzką formą kary”, która teraz jest „zawsze niedopuszczalna”.

Obecnie piastujący urząd biskupa Rzymu Franciszek 11 maja podjął decyzję o zmianie treści oficjalnej wykładni Kościoła na temat kary śmierci. Mimo sprzeciwu teologów oraz zdrowego rozsądku, obecnie zapis całkowicie zakazuje stosowania kary śmierci, gdyż – według myślenia życzeniowego – „zostały wprowadzone skuteczniejsze systemy ograniczania wolności, które gwarantują należytą obronę obywateli, a jednocześnie w sposób definitywny nie odbierają skazańcowi możliwości odkupienia win”.

Wymierzanie kary śmierci, dokonywane przez prawowitą władzę, po sprawiedliwym procesie, przez długi czas było uważane za adekwatną do ciężaru odpowiedź na niektóre przestępstwa i dopuszczalny, choć krańcowy, środek ochrony dobra wspólnego. Dziś coraz bardziej umacnia się świadomość, że osoba nie traci swej godności nawet po popełnieniu najcięższych przestępstw. Co więcej, rozpowszechniło się nowe rozumienie sensu sankcji karnych stosowanych przez państwo – czytamy w nowym brzmieniu art 2267 KKK.

Dlatego też Kościół w świetle Ewangelii naucza, że „kara śmierci jest niedopuszczalna, ponieważ jest zamachem na nienaruszalność i godność osoby”, i z determinacją angażuje się na rzecz jej zniesienia na całym świecie – napisano w obecnej wersji nauczania.

Franciszek postanowił w końcu odnieść się do wielu zarzutów o zmianę nauczania Kościoła. Powiedział podczas spotkania z Międzynarodową Komisją przeciwko Karze Śmierci, że starania na rzecz formalnej zmiany nauczania Kościoła w tym temacie powziął już w pierwszym kwartale 2015 roku.

[Art 2267 KKK] Teraz wyraża postęp w doktrynie ostatnich papieży jak również zmianę w świadomości chrześcijańskiego ludu, który odrzuca karę śmierci, która poważnie szkodzi ludzkiej godności – powiedział Franciszek.

Nawet w Państwie Papieskim ta nieludzka forma kary była stosowana, ignorując prymat miłosierdzia nad sprawiedliwością – przekonywał. Poszedł jednak o krok dalej, dając wstęp do walki z pozbawianiem wolności!

W ten sam sposób Magisterium Kościoła rozumie, że uwięzienie życia w sposób wykluczający możliwość moralnego i egzystencjalnego odkupienia dla dobra skazanych i dla wspólnoty jest ukrytą formą kary śmierci – twierdził.

Źródło: lifesitenews.com

84 KOMENTARZE

  1. Cytujecie Jezusa jakbyście osobiście go słuchali 2000 tysiące lat temu. „Nigdy nie zapominaj, że każdy przestępca jest chorym i tak go traktuj. Czujemy się oburzeni, gdy przypominamy sobie, ze kiedyś duszono materacami osoby, które miały ataki histerii. Kiedyś także będziemy myśleć z oburzeniem, że w dawnych czasach dokonywano egzekucji osób, które nauczymy się leczyć i przede wszystkim zapobiegać chorobie zbrodni” fragment Przesłania, spisanego przez Rael Maitreya ostatniego z prawdziwych proroków, ogólnodostępnego za darmo w sieci.

  2. A może kościół katolicki niech bardziej kar tych którzy łamią 10 przykazań boskch,przysięgi które wobec niego składają bo cóż z nas za chrześcijanie nawet teraz w okresie adwentu i świąt Bożego Narodzenia ludzie żyją jak im wygodniej i niszczą wszelkie prawa które nauczył nas Pan Jezus

  3. Lucyfer jest też taki słodki – dopóki nie wciągnie cię całego do piekła.

  4. „…uwięzienie życia w sposób wykluczający możliwość moralnego i egzystencjalnego odkupienia dla dobra skazanych i dla wspólnoty jest ukrytą formą kary śmierci.”

    HERETYK!

    • Franek jest prawdopodobnie wybrany niekanonicznie, a zatem jego wybór jest nieważny.
      Niekanoniczność wyboru wynika z naruszenia instrukcji o odbywaniu conclave, którą napisał JPII.
      W tej instrukcji – pod karą ekskomuniki! – święty papież zabronił kontaktowania się kardynałów podczas conclave w celu wsparcia któregoś z kandydatów. Kontaktowanie takie automatycznie wyklucza kardynała z grona wybierających. Franek zawdzięcza wybór tym łamiącym prawo kardynałom.

      A zatem WYBÓR BYŁ NIEWAŻNY !!!

  5. Piąte przykazanie jest proste

    ‚nie zabijaj’

    Oszołomy atakujące papieża macie jakiś problem że zrozumieniem tych dwóch słów?

    • Za W. Łysiakiem: 
”Piąte przykazanie mówi: „Nie zabijaj!”. Mówi tak wszakże tylko tłumaczone piąte przykazanie, bo oryginał hebrajski mówi coś innego. Użyte tam słowo „rasah” znaczy: mordować, więc oryginalna treść piątego przykazania to: „Nie morduj” („Nie dopuszczaj się mordu!”). Dla zabójstw wojennych, tudzież dla kary śmierci, język hebrajski ma czasowniki inne: dla pierwszych „harag”, dla drugich „hemit”. Przeciwnicy kary głównej wiedzą o tym, lecz twierdzą, że wyciąganie różnic językowych to kuglarstwo semantyczne, które nie zmienia całkowitego zakazu. Religia nie zezwala na żadne zabójstwa, nie wolno odbierać życia nikomu i pod żadnym pozorem, tak uczy Dekalog! – mówią ci dobrzy ludzie, a ich słowa stanowią klasyczne „reductio ad absurdum”, czyli bzdurę kompletną. Gdybyśmy bowiem mieli wedle tej wykładni traktować piąte przykazanie, nie wolno by nam było bronić przed agresją domu, rodziny, ojczyzny, samego siebie, niczego, gdyż broniąc się moglibyśmy zadać śmierć napastnikowi czyli popełnić śmiertelny – nomen omen – grzech.”

    • Piąte przykazanie z hebrajskiego brzmi: „nie morduj” a to zasadnicza ròżnica. Mojżesz po tym jak otrzymał 10 przykazań wprowadził karę śmierci właśnie jako karę za mordowanie. Samoobrona, udział w wojnie sprawiedliwej, eliminacja ze społeczeństwa w imieniu prawa, kompletnych degeneratòw dla ktòrych życie ludzkie nic nie znaczy – to wszystko z mordowaniem nie ma nic wspòlnego.

  6. Pora na likwidację dogmatu o piekle, bo przecież miłosierdzie i takie tam inne jezuickie konfabulacje…

Comments are closed.